-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30257 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

تفسير فرازهاي هشتادودوم تا نودوسوم خطبة صدويازدهم نهجالبلاغه كه امام به يادآوري مسئلة مرگ و حتمي بودن آن براي همه پرداخته است چيست؟
«فَاعْلَمُواـ وَأَنْتُُمْ تَعْلَمُونَ ـ بِأَنَّكُمْ تَارِ كُوهَا وَ ظَاعِنُونَ عَنْهَا، وَاتَّعِظُوا فِيهَا بِالَّذِينَ قَالُوا: «مَنْ أَشَدُّمِنَّا قُوَّهً» فصلت/15.
«حُمِلُوا إِلَي قُبُورِهِمْ فَلاَيُدْعَوْنَ رُكْبَاناً، وَأُنْزِلُوا اْلأَجْدَاثَ فَلاَيُدْعَوْنَ ضِيفَاناً، وَجُعِلَ لَهُمْ مِنَ الصَّفيِحِ أَجْنَانٌ، وَ مِنَ التُّرَابِ أَكْفَانُ وَ مِنَ الرُّفَاتِ جِيرَانٌ، فَهُمْ جِيرَهٌ لاَيُجِيبُونَ دَاعِياً، وَ لاَيَمْنَعُونَ ضَيْماً، وَلاَيُبَالُونَ مَنْدَبَهً.»
[پس بدانيد ـ و شما مي‎دانيد ـ كه اين دنيا را رها خواهيد كرد و از آن كوچ خواهيد نمود و پند بگيريد از [عاقبت زندگي] آنان كه گفتند: «كيست نيرومندتر از ما» آنان به گورهاي خود برده شدند بدون اينكه در حالت سوراي دعوت شوند، و به قبرها فرود آمدند بدون اينكه مهمان خوانده شوند و براي آنان؛ از زمين قبرها و از خاك كفنها و از جسدهاي پوسيده، همسايگان ساخته شد، همسايگاني كه هيچ دعوت كنندهاي را پاسخ نگويند و هيچ تجاوز و تعدي را از خود دور ننمايند و توجهي به ناله كنندهاي ندارند.]
همانگونه كه مردم معمولي ورود به اولين جايگاه بذر آدمي و گشودن چشم به اين دنيا را مستند به اجبار قوانين طبيعت ميانگارند، همين طور خروج از دروازة زندگي و ورود به آستانة ابديت را نيز يك جريان ناآگاه كه معلولي از عوامل طبيعت است، تلقي ميكنند! البته چنان نيست كه همان مردم معمولي هم به هيچ صورتي بياد مرگ نباشند و در همة احوال آن را يك جريان طبيعي بدانند كه هيچ معنائي ندارد، زيرا محال است مغز معتدل پديدهاي به اين اهميت و شگفتانگيزي (فروغ حيات و خاموشي مرگ كه بدنبال آن ميرسد) را كه خود موجب جهتگيريهاي بسيار اساسي در زندگي مي‎گردد، در همة احوال و شرائطي كه دارد بيمعني تلقي كند. در مباحث مربوط به مرگ در شرح و تفسير خطبههاي گذشته مشاهده كرديم كه درون انسانها، مخصوصاً مغزهاي متفكر در برابر قيافة اسرارآميز مرگ، چه شورش و طوفاني از خود نشان داده است. و مي‎توان به جرأت گفت: اگر متفكران با احساس بشري در پنج مورد جذابترين سخنان را در نتيجة شورش و طوفان دروني خود گفتهاند، قطعاً يكي از آن پنج مورد، جريان خيره كنندة حيات و خاموشي بهتانگيز مرگ است. با اين حال اين منطق كه مرگ يعني دعوت حق را لبيك گفتن كه اعتراف به معنيدار بودن سفر مرگ و اجابت دعوت مالك حيات و موت است، فقط مخصوص انسانهاي آگاه و بيدار است كه مي‎دانند ـ
روزگار و چرخ و انجم سربسر بازيستي
گرنه اين روز دراز دهر را فرداستي

(ناصر خسرو قبادياني)
اين آية شريف كه
«كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَهُ الْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ» العنكبوت/57. [همة نفوس شربت مرگ را خواهند چشيد و سپس بسوي ما بازگشت خواهيد كرد].
رسميترين و حتميترين و قانونيترين دعوتي است كه در عرصة هستي به عمل آمده است.

ترجمه و تفسير نهج‎البلاغه ج 20
آيةالله محمدتقي جعفري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.